Over Slachthuis

Wie zijn wij?

Slachthuis is dé muziekfabriek van Haarlem. Het is een plek voor alle muzikanten om te werken, of je nou professioneel bent of beginnend. We hebben diverse formaten repetitie- en lesruimtes, maar ook twee geluidsstudio’s, een vinyl pers voor het persen van kleine oplages vinyl, een zeefdruk voor het drukken van merchandise, een ouderwetse buttonmachine en, last but not least, een podium. Elke dag wordt er bij ons gewerkt door muzikanten, worden er lessen en cursussen gegeven, zijn er workshops en in het weekend vinden er optredens plaats. Slachthuis werkt intensief samen met educatiecentrum Hart, Patronaat en diverse andere pop-gerelateerde organisaties uit de omgeving. We bieden ruimte voor jonge makers en organisatoren om zich te presenteren op het podium. Daarnaast werken we samen met (inter)nationale artiesten om een divers en inspirerend programma aan te bieden dat bezoekers zal stimuleren zelf muziek te maken. Zo bouwt Slachthuis een (inter)nationaal netwerk op, waar muzikanten op mee kunnen liften, om zo hun carrière optimaal te kunnen laten floreren. Met de volgende onderdelen wordt invulling gegeven aan de functie van het popcentrum:

Educatie en oriëntatie
Lessen aan individuele leerlingen en aan bandjes in de Popschool van Hart. Begeleiding van talenten uit de urban scene door Triple Threat.

Faciliteren en stimuleren
Oefenruimtes voor de popscene. Dit biedt acts de mogelijkheid om de hele week te repeteren en produceren.

Muziekopname
Muzikanten en producers kunnen bij Slachthuis terecht in geïsoleerde werkruimtes en er is een professionele geluidsstudio voor opnames.

Presentatie
In het Slachthuis Café is er een klein podium waar zowel beginnende als doorgewinterde bands optredens kunnen verzorgen.

Ontmoeting
Het Popcentrum is opgezet om de ontmoeting tussen muzikanten, docenten en publiek te bevorderen.

Opening en plannen

Momenteel wordt er hard gewerkt om het monumentale pand aan de Oorkondelaan gebruiksklaar te maken voor de opening van het Slachthuis. In oktober 2022 wordt het pand geopend.

Op dit moment is er wat verwarring ontstaan met betrekking tot de openingstijden van Slachthuis. Allereerst heeft Slachthuis géén nachtvergunning, maar vooralsnog een vergunning tot 00:00. Deze vinden wij te beperkt voor de diensten die wij aanbieden. Die spelen zich namelijk vooral in de avonduren af. Veel muzikanten repeteren ‘s avonds, aangezien ze overdag op school zitten of werken. Het is gebruikelijk dat er in blokken van 3 uur wordt gerepeteerd: tussen 18u-21u en 21u-24u. Dat laatste blok is nu onmogelijk, omdat we om 00:00 stipt dicht moeten zijn. Ook ontneemt het de mogelijkheid voor artiesten om na hun repetitie elkaar te ontmoeten en wat te drinken, terwijl dit juist de hoofdzaak is van de ontmoetingsruimte binnen Slachthuis: elkaar inspireren.
Daarnaast mogen we overdag pas om 12.30 open. Dit betekent dat er juist voor de oudere doelgroep geen mogelijkheid is om in de ochtenden te repeteren. Dit betreft veelal koren, maar ook muzikale dagbestedingen of andere maatschappelijke invullingen (bijvoorbeeld voor de wijk). We mogen voor die tijd geen koffie of thee schenken en geen gebak of lunch serveren.

Slachthuis krijgt geen exploitatiesubsidie en wil haar diensten zo laagdrempelig mogelijk aanbieden, maar door deze beperkingen wordt een groot deel van de potentiële horeca-omzet niet gemaakt en krijgt Slachthuis haar exploitatie niet rond. In het bedrijfsplan is altijd uitgegaan van maximaal ondernemerschap zodat wij zonder subsidie kunnen opereren en toch laagdrempelig kunnen zijn. Slachthuis is volledig geluidsgeïsoleerd gebouwd, juist zodat muzikanten volume kunnen maken zonder dat dit overlast geeft.

Wij zouden voor onze gebruikers dagelijks open willen zijn van 10:00 ‘s ochtends tot 01:00 ‘s nachts. Op vrijdag en zaterdag zouden wij het liefst tot 04:00 ‘s nachts open zijn, wij opteren dan voor een venstertijd van twee uur. Dat betekent dat er na 02:00 niemand meer van buiten naar binnen mag, en het publiek dus langzaamaan naar huis zal druppelen. Dit geeft namelijk de minste overlast op straat. Wanneer we om 00:00 sluiten, zullen bezoekers met zijn allen tegelijk naar huis gaan: dit zal meer overlast geven dan wanneer de bezoekers geleidelijk naar huis zullen gaan.

Wij zijn ons zeer bewust van de buurt en de omgeving waarin we ons begeven, en we zien juist graag dat buurtbewoners ook gezellig bij ons langskomen. Aan overlast heeft niemand iets. Wij niet, de buurt niet en onze bezoekers uiteindelijk ook niet. We zullen er dan ook alles aan doen om dat te beperken, maar de regels die nu gelden werken overlast alleen maar meer in de hand. Over deze regels zijn we in discussie met de gemeente en we hopen natuurlijk ook op steun vanuit de stad voor onze wensen. Ondertussen gaan we wel open met alle beperkingen die nu gelden, en willen we onze bezoekers vriendelijk verzoeken zich te gedragen op straat.

We willen toegankelijk zijn voor iedereen, dus mochten er vragen zijn: kom gerust langs of stuur neem contact met ons op via de contactpagina, we gaan graag het gesprek aan.

Geschiedenis en ontstaan

Popcultuur en de ontwikkeling van lokaal poptalent is onlosmakelijk verbonden met Haarlem en haar inwoners. Haarlem heeft veel talent voortgebracht. Wie kent Boudewijn de Groot en Lennart Nijgh niet? Jacqueline Govaert mogen we al decennia Haarlemse noemen. Alain Clark, Roel van Velzen, Gotcha!, DJ’s Headhunterz, Relax of The Sheer en meer recent Chef' Special, Rilan & The Bombardiers en Sue the Night; de lijst is lang.

Toch is het de laatste jaren steeds stiller geworden rondom nieuw talent. Een oorzaak hiervoor kan gevonden worden in de sluiting van popcentrum Daisy Bell in 2014. Nadat deze oefenruimte en knusse huiskamer voor Haarlemse bands na 17 jaar haar deuren sloot, is de muziekscene versplinterd en zijn de optreed-mogelijkheden voor opkomende makers langzaam opgedroogd.

Hoogste tijd daarom, om een nieuw popcentrum voor Haarlem te realiseren om te leren, te creëren en te presenteren. Om een invulling te geven aan de nu ontbrekende schakel in de muziekketen van Haarlem. Een plek waar talentontwikkeling bijdraagt aan een vruchtbaar en inclusief popklimaat. En gehuisvest in een prachtig monumentaal pand in het hart van het Slachthuisterrein. Een moderne inrichting met werkruimten voor muzikanten en producers, een geluidsstudio, lesruimten voor popmuziek en een centrale plek voor ontmoetingen en optredens.

Poppodium Patronaat en cultureel centrum Hart hebben de handschoen samen opgepakt, en Haarlem heeft de oproep gehoord. Met steun en erkenning vanuit de gemeente komt deze langgekoesterde droom eindelijk in vervulling. In 2022 opent Slachthuis in stadsdeel Oost: Een bijzondere broedplaats voor het regionale poptalent en een verrijking van muziekstad Haarlem.

Organisatie

Stichting Slachthuis is per 1 januari 2021 een feit. Vanaf dat moment kent Slachthuis een eigen organisatie, raad van toezicht, begroting en (naar verwachting) een ANBI status. Door reeds in het overgangsjaar 2021 onder een zelfstandige stichting te opereren kan de organisatie in 2022 klaar zijn voor de opening. Oprichter Jeroen Blijleve (oud-directeur van Patronaat) is directeur / bestuurder van Stichting Slachthuis. Voor het profiel van de raad van toezicht is gekeken naar aansluiting bij het signatuur van het popcentrum en de benodigde kennis en kunde. Jolanda Beyer (huidige directeur / bestuurder Patronaat) neemt plaats naast Daniële Streep (hoofd bedrijfsvoering ESNS) en voorzitter Rob Kuiphuis (directeur Popradar Den Haag).

Voor de gehele organisatie geldt dat de Code Cultural Governance leidraad is. Ook de Code Diversiteit & Inclusie staat hoog in het vaandel. Het streven is om bewust rekening te houden met de vertegenwoordiging van diverse afkomsten en gender-identiteiten binnen de organisatie in het aanname beleid en door actief te werven. Jeroen Blijleve is daarnaast betrokken bij de ontwikkeling van een Fair Pay Code binnen de muziekindustrie. Projecten in het kader van een werkplaats, vaste repetities ofwel presentaties binnen Slachthuis dienen deze code te volgen. Deze code zorgt ervoor dat muzikanten, technici, managers, video- en fotografen eerlijke vergoedingen krijgen voor hun inzet.

Educatie en oriëntatie

Het popcentrum is primair bedoeld als plek om te leren, te creëren en te luisteren, zowel voor amateurs als professionals. Een belangrijke huurder is Stichting Hart die het reguliere lesaanbod van het popcentrum gaat verzorgen. De Popschool van Hart is al jaren de plek in Haarlem waar toekomstige popmuzikanten hun talenten ontwikkelen, vaak al vanaf zeer jeugdige leeftijd. Een vereniging van muziekleraren is aangesteld om het lespakket te ontwikkelen en de presentaties van leerlingen te organiseren. Hierbij gaat het voornamelijk om het lesaanbod drums en piano en de begeleiding van bands. Voor bands van de Muziekschool is Slachthuis niet alleen een plek voor repetities en coaching maar tegelijkertijd een podium waar zij hun vorderingen kunnen tonen aan een publiek.

Naast Popschool Hart biedt Slachthuis ruimte aan Triple ThreaT (TTT). Door middel van sport, cultuur en lifestyle helpt deze organisatie jongeren op hun pad naar zelfredzaamheid. Het TTT Music collectief is een selectie van enthousiaste, gemotiveerde en beginnende muzikanten die afkomstig zijn uit Haarlem (Schalkwijk en Oost). Binnen de subgroepen producers, live band, zangers of rappers worden jongeren persoonlijke doelen gesteld om verder te groeien. De bedoeling van het collectief is om jongeren te verbinden aan professionals om ze de benodigde vaardigheden te geven om blijvend bezig te zijn met hun passie. Voor een gezonde doorstroming van jong talent naar de top werken ze samen met het bekende hiphop label Top Notch. Met inzet van Triple ThreaT Music wil stichting Slachthuis deze jongeren een vaste werkruimte bieden zodat zij de juiste middelen hebben om zich aan het ontwikkelingstraject te committeren.

Duurzaamheidsplannen

Stichting Slachthuis hecht veel waarde aan het creëren van een duurzame omgeving met aandacht voor mens, dier en natuur. Dit komt naar voren in de uitrusting van het pand, de energievoorziening en de gebruikte producten. Duurzaamheid staat hoog op de agenda in de bedrijfsvoering en de organisatie wil hierin een leidende rol aannemen voor lokale ondernemingen op het Slachthuisterrein.

Groene energie
Het gehele pand is gasloos en maakt gebruikt van groene stroom. Aanwezigheidsschakelaars en daglichtsensoren zorgen verder voor energie-bepesparing. In de toiletten zijn sensor- of drukknop kranen te vinden en in de keuken een waterbesparend spoelbak systeem. Een doel voor de lange termijn is om door middel van zonnepanelen zelfvoorzienend te zijn in de energievoorziening. Alle verlichting, inclusief theaterverlichting, wordt voorzien van Led-lampen. Dit is 80% zuiniger dan halogeen en produceert veel minder warmte en wordt daarom steeds vaker toegepast als energiezuinige podiumverlichting. De keuze om klassieke theaterspots en andere podiumverlichting door Led-verlichting te vervangen bespaart veel elektriciteit en brengt daarnaast andere voordelen zoals de mogelijkheid om kleuren te wijzigen zonder filters te wisselen, minder warmte(over)last in de zaal en een langere levensduur van de lampen.

Vegetarisch aanbod
Vegetarisch voedsel is de norm en er is veel aandacht voor lokale producten. Om de ecologische belasting zo laag mogelijk te houden wordt gekozen voor de meest duurzame leverancier op het gebied van voedings- en schoonmaakmiddelen (denk aan biologisch, lokaal, vervoer, allerlei facetten die meetellen).

Recycling
Inzet van meerdere afvalstromen maakt het mogelijk om tegemoet te komen aan het ophalen van plastic afval in Haarlem. Disposables worden vermeden en anders wordt gekozen voor recyclebaar materiaal. Dit komt erop neer dat er geen flesjes water, geen rietjes, geen wegwerp bekertjes, geen melk cupjes, roerstaafjes of mini jammetjes verbruikt worden. Bij optredens wordt glas ingezet in plaats van plastic bekers.