
Wie zijn wij?
Slachthuis is dé muziekfabriek van Haarlem. Het is een plek voor alle muzikanten om te werken, of je nou professioneel bent of beginnend. We hebben diverse formaten repetitie- en lesruimtes, maar ook twee geluidsstudio’s, een vinyl pers voor het persen van kleine oplages vinyl, een zeefdruk voor het drukken van merchandise, een ouderwetse buttonmachine en, last but not least, een podium. Elke dag wordt er bij ons gewerkt door muzikanten, worden er lessen en cursussen gegeven, zijn er workshops en in het weekend vinden er optredens plaats. Slachthuis werkt intensief samen met educatiecentrum Hart, Patronaat en diverse andere pop-gerelateerde organisaties uit de omgeving. We bieden ruimte voor jonge makers en organisatoren om zich te presenteren op het podium. Daarnaast werken we samen met nationale artiesten om een divers en inspirerend programma aan te bieden dat bezoekers zal stimuleren zelf muziek te maken. Zo bouwt Slachthuis een nationaal netwerk op, waar muzikanten op mee kunnen liften, om zo hun carrière optimaal te kunnen laten floreren. Met de volgende onderdelen wordt invulling gegeven aan de functie van het popcentrum:
Educatie en oriëntatie
Lessen aan individuele leerlingen en aan bandjes in de Popschool van Hart. Begeleiding van talenten uit de urban scene door Triple Threat.
Faciliteren en stimuleren
Oefenruimtes voor de popscene. Dit biedt acts de mogelijkheid om de hele week te repeteren en produceren.
Muziekopname
Muzikanten en producers kunnen bij Slachthuis terecht in geïsoleerde werkruimtes en er is een professionele geluidsstudio voor opnames.
Presentatie
In het Slachthuis Café is er een klein podium waar zowel beginnende als doorgewinterde bands optredens verzorgen.
Ontmoeting
Het Popcentrum is opgezet om de ontmoeting tussen muzikanten, docenten en publiek te bevorderen.
Educatie en oriëntatie
Lessen aan individuele leerlingen en aan bandjes in de Popschool van Hart. Begeleiding van talenten uit de urban scene door Triple Threat.
Faciliteren en stimuleren
Oefenruimtes voor de popscene. Dit biedt acts de mogelijkheid om de hele week te repeteren en produceren.
Muziekopname
Muzikanten en producers kunnen bij Slachthuis terecht in geïsoleerde werkruimtes en er is een professionele geluidsstudio voor opnames.
Presentatie
In het Slachthuis Café is er een klein podium waar zowel beginnende als doorgewinterde bands optredens verzorgen.
Ontmoeting
Het Popcentrum is opgezet om de ontmoeting tussen muzikanten, docenten en publiek te bevorderen.
Geschiedenis en ontstaan
Popcultuur en de ontwikkeling van lokaal poptalent is onlosmakelijk verbonden met Haarlem en haar inwoners. Haarlem heeft veel talent voortgebracht. Wie kent Boudewijn de Groot en Lennart Nijgh niet? Jacqueline Govaert mogen we al decennia Haarlemse noemen. Alain Clark, Roel van Velzen, Gotcha!, DJ’s Headhunterz, Relax of The Sheer en meer recent Chef' Special, Rilan & The Bombardiers en Sue the Night; de lijst is lang.
Toch is het de laatste jaren steeds stiller geworden rondom nieuw talent. Een oorzaak hiervoor kan gevonden worden in de sluiting van popcentrum Daisy Bell in 2014. Nadat deze oefenruimte en knusse huiskamer voor Haarlemse bands na 17 jaar haar deuren sloot, is de muziekscene versplinterd en zijn de optreed-mogelijkheden voor opkomende makers langzaam opgedroogd.
Hoogste tijd daarom, om een nieuw popcentrum voor Haarlem te realiseren om te leren, te creëren en te presenteren. Om een invulling te geven aan de nu ontbrekende schakel in de muziekketen van Haarlem. Een plek waar talentontwikkeling bijdraagt aan een vruchtbaar en inclusief popklimaat. En gehuisvest in een prachtig monumentaal pand in het hart van het Slachthuisterrein. Een moderne inrichting met werkruimten voor muzikanten en producers, een geluidsstudio, lesruimten voor popmuziek en een centrale plek voor ontmoetingen en optredens.
Poppodium Patronaat en cultureel centrum Hart hebben de handschoen samen opgepakt, en Haarlem heeft de oproep gehoord. Met steun en erkenning vanuit de gemeente komt deze langgekoesterde droom eindelijk in vervulling. In 2022 opende Slachthuis in stadsdeel Oost: Een bijzondere broedplaats voor het regionale poptalent en een verrijking van muziekstad Haarlem.
Toch is het de laatste jaren steeds stiller geworden rondom nieuw talent. Een oorzaak hiervoor kan gevonden worden in de sluiting van popcentrum Daisy Bell in 2014. Nadat deze oefenruimte en knusse huiskamer voor Haarlemse bands na 17 jaar haar deuren sloot, is de muziekscene versplinterd en zijn de optreed-mogelijkheden voor opkomende makers langzaam opgedroogd.
Hoogste tijd daarom, om een nieuw popcentrum voor Haarlem te realiseren om te leren, te creëren en te presenteren. Om een invulling te geven aan de nu ontbrekende schakel in de muziekketen van Haarlem. Een plek waar talentontwikkeling bijdraagt aan een vruchtbaar en inclusief popklimaat. En gehuisvest in een prachtig monumentaal pand in het hart van het Slachthuisterrein. Een moderne inrichting met werkruimten voor muzikanten en producers, een geluidsstudio, lesruimten voor popmuziek en een centrale plek voor ontmoetingen en optredens.
Poppodium Patronaat en cultureel centrum Hart hebben de handschoen samen opgepakt, en Haarlem heeft de oproep gehoord. Met steun en erkenning vanuit de gemeente komt deze langgekoesterde droom eindelijk in vervulling. In 2022 opende Slachthuis in stadsdeel Oost: Een bijzondere broedplaats voor het regionale poptalent en een verrijking van muziekstad Haarlem.
Organisatie
Stichting Slachthuis is per 1 januari 2021 een feit. Vanaf dat moment kent Slachthuis een eigen organisatie, begroting en raad van toezicht. Sinds 2022 kent de stichting een ANBI status. Slachthuis is opgericht door Jeroen Blijleve (oud-directeur van Patronaat). Voor het profiel van de raad van toezicht is gekeken naar aansluiting bij het signatuur van het popcentrum en de benodigde kennis en kunde. Jolanda Beyer (huidige directeur / bestuurder Patronaat) neemt plaats naast Daniële Streep (hoofd bedrijfsvoering ESNS), voorzitter Rob Kuiphuis (directeur Popradar Den Haag) en interim rvt-lid Wouter van der Schraaf (strategisch adviseur stedelijke ontwikkeling).
In gezamenlijk overleg is besloten dat algemeen directeur, Jeroen Blijleve, per 1 april 2023 zijn functie neerlegt en afscheid neemt van Stichting Slachthuis.
De Raad van Toezicht en Jeroen Blijleve zijn tot dit besluit gekomen vanwege een verschil van inzicht in het te voeren beleid. De Raad van Toezicht dankt Jeroen voor zijn jarenlange inzet bij de totstandkoming van het Slachthuis. De Raad van Toezicht gaat op zoek naar een nieuwe directeur, vanuit de Raad van Toezicht treedt Jolanda Beyer op als waarnemend directeur en Daniële Streep als interim operationeel manager. Zie hieronder de vacature voor de nieuwe directeur.
Voor de gehele organisatie geldt dat de Code Cultural Governance leidraad is. Ook de Code Diversiteit & Inclusie staat hoog in het vaandel. Het streven is om bewust rekening te houden met de vertegenwoordiging van diverse afkomsten en gender-identiteiten binnen de organisatie in het aanname beleid en door actief te werven. De directeur is daarnaast betrokken bij de ontwikkeling van een Fair Pay Code binnen de muziekindustrie. Projecten in het kader van een werkplaats, vaste repetities ofwel presentaties binnen Slachthuis dienen deze code te volgen. Deze code zorgt ervoor dat muzikanten, technici, managers, video- en fotografen eerlijke vergoedingen krijgen voor hun inzet.
In gezamenlijk overleg is besloten dat algemeen directeur, Jeroen Blijleve, per 1 april 2023 zijn functie neerlegt en afscheid neemt van Stichting Slachthuis.
De Raad van Toezicht en Jeroen Blijleve zijn tot dit besluit gekomen vanwege een verschil van inzicht in het te voeren beleid. De Raad van Toezicht dankt Jeroen voor zijn jarenlange inzet bij de totstandkoming van het Slachthuis. De Raad van Toezicht gaat op zoek naar een nieuwe directeur, vanuit de Raad van Toezicht treedt Jolanda Beyer op als waarnemend directeur en Daniële Streep als interim operationeel manager. Zie hieronder de vacature voor de nieuwe directeur.
Voor de gehele organisatie geldt dat de Code Cultural Governance leidraad is. Ook de Code Diversiteit & Inclusie staat hoog in het vaandel. Het streven is om bewust rekening te houden met de vertegenwoordiging van diverse afkomsten en gender-identiteiten binnen de organisatie in het aanname beleid en door actief te werven. De directeur is daarnaast betrokken bij de ontwikkeling van een Fair Pay Code binnen de muziekindustrie. Projecten in het kader van een werkplaats, vaste repetities ofwel presentaties binnen Slachthuis dienen deze code te volgen. Deze code zorgt ervoor dat muzikanten, technici, managers, video- en fotografen eerlijke vergoedingen krijgen voor hun inzet.
Impressie van Slachthuis en oefenruimtes
Educatie en oriëntatie
Het popcentrum is primair bedoeld als plek om te leren, te creëren en te luisteren, zowel voor amateurs als professionals. Een belangrijke huurder is Stichting Hart die het reguliere lesaanbod van het popcentrum gaat verzorgen. De Popschool van Hart is al jaren de plek in Haarlem waar toekomstige popmuzikanten hun talenten ontwikkelen, vaak al vanaf zeer jeugdige leeftijd. Een vereniging van muziekleraren is aangesteld om het lespakket te ontwikkelen en de presentaties van leerlingen te organiseren. Voor bands van de Muziekschool is Slachthuis niet alleen een plek voor repetities en coaching maar tegelijkertijd een podium waar zij hun vorderingen kunnen tonen aan een publiek.
Naast Popschool Hart biedt Slachthuis ruimte aan Triple ThreaT (TTT). Door middel van sport, cultuur en lifestyle helpt deze organisatie jongeren op hun pad naar zelfredzaamheid. Het TTT Music collectief is een selectie van enthousiaste, gemotiveerde en beginnende muzikanten die afkomstig zijn uit Haarlem (Schalkwijk en Oost). Binnen de subgroepen producers, live band, zangers of rappers worden jongeren persoonlijke doelen gesteld om verder te groeien. De bedoeling van het collectief is om jongeren te verbinden aan professionals om ze de benodigde vaardigheden te geven om blijvend bezig te zijn met hun passie. Voor een gezonde doorstroming van jong talent naar de top werken ze samen met het bekende hiphop label Top Notch. Met inzet van Triple ThreaT Music wil stichting Slachthuis deze jongeren een vaste werkruimte bieden zodat zij de juiste middelen hebben om zich aan het ontwikkelingstraject te committeren.
Naast Popschool Hart biedt Slachthuis ruimte aan Triple ThreaT (TTT). Door middel van sport, cultuur en lifestyle helpt deze organisatie jongeren op hun pad naar zelfredzaamheid. Het TTT Music collectief is een selectie van enthousiaste, gemotiveerde en beginnende muzikanten die afkomstig zijn uit Haarlem (Schalkwijk en Oost). Binnen de subgroepen producers, live band, zangers of rappers worden jongeren persoonlijke doelen gesteld om verder te groeien. De bedoeling van het collectief is om jongeren te verbinden aan professionals om ze de benodigde vaardigheden te geven om blijvend bezig te zijn met hun passie. Voor een gezonde doorstroming van jong talent naar de top werken ze samen met het bekende hiphop label Top Notch. Met inzet van Triple ThreaT Music wil stichting Slachthuis deze jongeren een vaste werkruimte bieden zodat zij de juiste middelen hebben om zich aan het ontwikkelingstraject te committeren.
Duurzaamheidsplannen
Stichting Slachthuis hecht veel waarde aan het creëren van een duurzame omgeving met aandacht voor mens, dier en natuur. Dit komt naar voren in de uitrusting van het pand, de energievoorziening en de gebruikte producten. Duurzaamheid staat hoog op de agenda in de bedrijfsvoering en de organisatie wil hierin een leidende rol aannemen voor lokale ondernemingen op het Slachthuisterrein.
Groene energie
Het gehele pand is gasloos en maakt gebruikt van groene stroom. Aanwezigheidsschakelaars en daglichtsensoren zorgen verder voor energie-bepesparing. In de toiletten zijn sensor- of drukknop kranen te vinden en in de keuken een waterbesparend spoelbak systeem. Een doel voor de lange termijn is om door middel van zonnepanelen zelfvoorzienend te zijn in de energievoorziening. Alle verlichting, inclusief theaterverlichting, wordt voorzien van Led-lampen. Dit is 80% zuiniger dan halogeen en produceert veel minder warmte en wordt daarom steeds vaker toegepast als energiezuinige podiumverlichting. De keuze om klassieke theaterspots en andere podiumverlichting door Led-verlichting te vervangen bespaart veel elektriciteit en brengt daarnaast andere voordelen zoals de mogelijkheid om kleuren te wijzigen zonder filters te wisselen, minder warmte(over)last in de zaal en een langere levensduur van de lampen.
Vegetarisch aanbod
Vegetarisch voedsel is de norm en er is veel aandacht voor lokale producten. Om de ecologische belasting zo laag mogelijk te houden wordt gekozen voor de meest duurzame leverancier op het gebied van voedings- en schoonmaakmiddelen (denk aan biologisch, lokaal, vervoer, allerlei facetten die meetellen).
Recycling
Inzet van meerdere afvalstromen maakt het mogelijk om tegemoet te komen aan het ophalen van plastic afval in Haarlem. Disposables worden vermeden en anders wordt gekozen voor recyclebaar materiaal. Dit komt erop neer dat er geen flesjes water, geen rietjes, geen wegwerp bekertjes, geen melk cupjes, roerstaafjes of mini jammetjes verbruikt worden. Bij optredens wordt glas ingezet in plaats van plastic bekers.
Groene energie
Het gehele pand is gasloos en maakt gebruikt van groene stroom. Aanwezigheidsschakelaars en daglichtsensoren zorgen verder voor energie-bepesparing. In de toiletten zijn sensor- of drukknop kranen te vinden en in de keuken een waterbesparend spoelbak systeem. Een doel voor de lange termijn is om door middel van zonnepanelen zelfvoorzienend te zijn in de energievoorziening. Alle verlichting, inclusief theaterverlichting, wordt voorzien van Led-lampen. Dit is 80% zuiniger dan halogeen en produceert veel minder warmte en wordt daarom steeds vaker toegepast als energiezuinige podiumverlichting. De keuze om klassieke theaterspots en andere podiumverlichting door Led-verlichting te vervangen bespaart veel elektriciteit en brengt daarnaast andere voordelen zoals de mogelijkheid om kleuren te wijzigen zonder filters te wisselen, minder warmte(over)last in de zaal en een langere levensduur van de lampen.
Vegetarisch aanbod
Vegetarisch voedsel is de norm en er is veel aandacht voor lokale producten. Om de ecologische belasting zo laag mogelijk te houden wordt gekozen voor de meest duurzame leverancier op het gebied van voedings- en schoonmaakmiddelen (denk aan biologisch, lokaal, vervoer, allerlei facetten die meetellen).
Recycling
Inzet van meerdere afvalstromen maakt het mogelijk om tegemoet te komen aan het ophalen van plastic afval in Haarlem. Disposables worden vermeden en anders wordt gekozen voor recyclebaar materiaal. Dit komt erop neer dat er geen flesjes water, geen rietjes, geen wegwerp bekertjes, geen melk cupjes, roerstaafjes of mini jammetjes verbruikt worden. Bij optredens wordt glas ingezet in plaats van plastic bekers.